RUIF bloggen

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2012

När hjärnan ”ställer till det”

Av Remsle UIF Bloggen - 30 augusti 2012 12:29

När hjärnan ”ställer till det”


När stressen slår till och saker händer i en rasande fart, då är det lätt att hjärnan ställer till det och man hamnar i lite av en paniksituation. I idrottens värld kan det betyda att man i panik slår bort en boll fast än det faktiskt fanns tid till att slå en bra passning till någon. Eller att man missar det avgörande skottet i en lerduvefinal i os, missar en straff i en VM final eller vad det nu kan vara.

Hjärnan är eg. en latmask som man kan lura och det ska man ta vara på. Hur då kanske ni undrar? Jo genom att försöka tänka positiva tankar och fokusera på det som går bra så lär man hjärnan att tänka positivt och välja den lösningen som ger positiva resultat. Att i stället för att fokusera på det som går fel så får man försöka att lyfta fram det som gått bra, även om det ibland är väldigt små saker som går bra. Det finns alltid bra saker att lyfta fram.

Själv tillämpar jag den strategin bland annat när jag letar parkering till min bil. Om jag tänker att ”självklart finns det en parkering till mig” så märkligt nog så finns det oftast en parkeringsplats och om det inte gör det så har jag i alla fall inte blivit lika besviken.

 Det här kan man tänka på planen också, om jag tänker att jag ska slå ett bra inlägg eller en bra passning och fokuserar på det som är och går bra så kommer du också rent generellt att slå bättre inlägg och passningar. Du kommer troligen att mindre ofta få den där lätta känslan av att motståndaren flåsar en i nacken som en blodhund och att bollen måste bort från mina fötter genast.

 Om du mot förmodan inte skulle lyckas med ditt inlägg eller din passning så kommer hjärnan ändå att belöna dig genom att fortsätta att välja tankelösningar som är positiva. Detta eftersom det är det tanke mönster man vant hjärnan med och som jag sa i början så är hjärnan en latmask som man kan lura till att välja det invanda.

Detta med att lägga sig till med tankemönster som är positiva är inte något som man gör över en natt utan tar tid men när det väl sitter där så ger det effekt. Det handlar om att skapa sig tid till reflektion och lyfta fram det som fungerat bra.

Undertecknad hoppas att Ruif spelarna försöker att lägga till sig med denna typ av tankemönster. Detta fram för allt nu när man dels har haft lite av en tung period med tuffa matcher och lite klent med poäng. Dels gjorde en bra match mot ett Skickligt Själevad.

Här finns det mycket att lyfta fram och fokusera på. Om man gör detta så tror jag som jag sagt tidigare att det blir Ruif som står som segrare i matchen mot Östersund. Självklart måste man fortsätta att träna på allt annat också, likväl så är det inte bara matchen mot Östersund som är viktigt eller svår för den delen men jag tror att en skalp emot serien suveräna ledare Östersund borta skulle sitta fint som avslutning på årets säsong.

/Micke N

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Remsle UIF Bloggen - 1 april 2018 20:30

Första RUIF-profilen i våran intervjuserie: Frida Ribbefors                               När Frida Ribbefors 2011 hängde av sig RUIF-tröjan så kunde hon se tillbaka på flera framgångsrika år i den röd/blåa tröjan.  Frida spelade mest yttermittfälta...

Av Remsle UIF Bloggen - 31 december 2017 11:15


Jag började redan tidigt på året notera plus/minus som jag fått uppleva säsongen med Remsle UIF och Remsle UIF 2!  Plus                      *Johanna Norbergs långskotts mål som innebar 3-2 ledning för Ruif 2.Matchen:  Remsle UIF 2-Härnösands SK 2  m...

Av Remsle UIF Bloggen - 28 oktober 2015 19:45

Grattis Lina Sundelin som söndag den 20 oktober skapade historia!    När Lina ersatte landslagsmeriterade Linda Sembrant i den 62a minuten så var det hennes första match som hon fick hoppa in.   Lina har vid ett flertal tillfällen varit med Tyresö ...

Av Remsle UIF Bloggen - 3 juli 2015 22:32

Remsle UIF F16 spelar just precis i detta nu kvartsfinal i Storsjöcupen 2015Man spelar mot Norska laget Trygg/Lade SK.Ruifs väg till Kvartsfinalen3-0 mot norska Egge IL7-0 mot norska HIL Fevåg / Stjörna 1-0 mot norska Verdal IL = gruppseger i Grupp F...

Av Remsle UIF Bloggen - 18 april 2015 10:34

                                                 

Gilla Remsle UIF på facebook!

Handla på nätet - Stödj RUIF!

Presentation


Välkommen till RUIF-bloggen, här kommer det skrivas regelbundet om våra Remsle-lag. Främst Remsle UIF A och Remsle UIF B.

Remsle UIF matcher

Remsle UIF F17 matcher!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

RUIF bloggens gästbok

Remsle UIF skytteliga

Kontakt


Ovido - Quiz & Flashcards