RUIF bloggen

Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Ruif-profil nr.18 i våran intervjuserie: Isabell Jokiaho !

Av Remsle UIF Bloggen - 29 september 2013 00:05

RUIF-profil nr 18 i våran intervjuserie: Isabell Jokiaho

        

Namn: Isabell Jokiaho
Postion: Idag är jag anfallare men var mittback i Ruif
Nuvarande klubb:  IS Halmia
Antal säsonger i RUIF: 4
Debuten i RUIF: 2004
Sista matchen i RUIF: 2010


Intervjun

Hur gammal var du när du började spela fotboll?

När jag var 6 år började jag spela kvartesfotboll med Forsmo-Stjärnorna.


Berätta om din spelarkarriär!

Efter kvartesfotbollen med Forsmo IF började jag spela i Ruif med F-90’s flicklag. Flickfotbollen med Peder Tarberg och Jocke Sjödin i tränarstaben var fantastiska roliga år! Vi flickor-90 var jätteduktiga och vi vann både DM och serien flera gånger om jag inte minns helt fel. Det gänget var så bra och jag blir väldigt glad av att tänka tillbaka på den tiden.

När jag var runt 14 år började jag träna med damlaget och jag minns att till en början tyckte jag det var jobbigt och nervöst att åka till Kuben sena vinterkvällar för att träna men efter en tid trivdes jag mycket bra. Jag tror att jag redan under min första säsong tog en plats i startelvan och spelade då mittback tillsammans med Hanna Ribbefors... hoppas inte jag är helt fel ute nu! Vi vann även serien det året och avancerade till div. 2. Jag fick mycket speltid under mina säsonger i Ruif och jag minns att jag tyckte det var jättekul att spela fotboll med det gänget.

2006 då jag var 16 år flyttade jag ner till Borås för att gå på Riksfotbollsgymnasiet. Där började jag spela i en div 2 klubb, Byttorps IF. På skoltid hade vi tre schemalagda fotbollsträningar och tjejerna som för födda 90 var otroligt duktiga! Mer än hälften av gruppen på ca 12 spelare var med i flicklandslaget. Det var svårt att ta en plats i startelvan i Byttorp, de hade ett rutinerat lag. Första säsongen avancerade vi till spel i Söderettan men där varade vi bara en säsong. Under den säsongen fick jag göra inhopp som ytterback och yttermittfältare. Mina år i Borås var väl inte så optimal för min fotboll som jag hade förväntat mig , jag började sätta en stor press på mig själv pga. av all konkurrens och mentalt hade jag det väldigt tufft då en inre kritiker växte inom mig. Jag slutade spela helt den sista tiden i Borås år 2009 då jag inte längre tyckte att det var kul med fotboll, vilket enligt mig är den primära andledningen till att spela.

I slutet av 2009 flyttade jag hem till Sollefteå igen och började då spela med Ruif säsongen 2010. Jag kunde inte spela hela säsongen då mitt främre korsband rök i mitt vänstra knä under toppmötet mot Själevad på Skyttis IP. Det var så otroligt tråkigt och jobbigt. Vi hade haft en seg säsong och hade kommit igång riktigt rejält efter sommaruppehållet och så hände detta.

Jag fick vänta 8 månader på operation och sedan körde jag på med rehab i 7 månader. Jag flyttade ner till Halmstad för att studera på högskolan 2011 och efter min rehabilitering började jag spela med IS Halmia som spelade i div 2. Säsongen 2012 tog vi en plats i nya div.1 och jag har konkurrerat om en plats i startelvan i ettan som anfallare där speltiden har varierat över säsongen. Som det ser ut nu har vi stora chanser att få kvala till Elitettan senare i höst.


Hade du några favoritmotståndare?

Med Ruif var det extra kul att möta Långsele såklart!


Jag antar att det också fanns något lag som var värsta motståndare?

Härnösandslagen... och Långsele såklart!

 


Var det bara fotboll som gällde när du växte upp eller höll du på med några andra idrotter också?

Det var ytterst lite friidrott! Jag hade en talang där som jag vet att pappa hade önskat att jag satsade på... haha!



Spelare/ledare som haft stor betydelse under din fotbollskarriär?

Peder och Jocke som var fantastiska tränare! Sedan Peter Olsson såklart som också var fantastisk! Dem tre är mina absoluta favorittränare jag haft genom åren.


Följer du dagens Remsle UIF någongting?

Ja jag brukar gå in och kolla resultat lite då och då.


Bästa medspelare du spelat med?

Från Ruif är de första jag tänker på systrarna Ribbefors, systrarna Söderqvist, Linda Sjödin, Sara Sohlberg.

 

Bästa spelare du någonsin spelat mot?

Oj det vet jag inte... har spelat mot så många olika lag både i norr och i söder.


Något speciellt ögonblick i RUIF-tröjan?

Den matchen vi blev klar för div 2 år 2004 då jag även fick göra ett mål!



 

Röster om Isabell


Frida Ribbefors lagkamrat till Isabell från Ruif-tiden!
                                  

Isabell är en fantastisk bra lagkamrat och människa och en fotbollsspelare med många goda egenskaper. hon har ett otroligt bra tillslag och är nog den snabbaste spelaren jag någonsin spelat med.

I början när jag spelade med henne var hon en otroligt stabil och brytningssäker försvarsspelare som stoppade många anfall tack vare snabbheten och styrkan.

Sen kom knäskadan som utvecklade Isabell ytterligare och gjorde henne till en ännu viktigare och bättre fotbollsspelare. Hon kom tillbaka och visade väldigt goda egenskaper på fler positioner än som försvarare. Inte minst blev hon en av våra säkraste målgörare. Då kunde hennes snabbhet utnyttjas var som helst på planen.

 
Richard Aarseth Isabells fd idrottslärare och tränare!
               

Isabell eller ”Iza” hade jag förmånen att vara idrottslärare för när hon gick på Vallaskolan i årskurs 9. I Längdhopp och 100m var hon helt överlägsen.


Den idrottsgruppen med Isabell i spetsen, eller det är lika bra att lyfta fram hela -90 kullen, var fantastiskt motiverade när det kom till idrott. Under den tiden tränade jag -90/91 kullen i Sollefteå GIF vilket var mycket inspirerande. Varför var ”dessa” ungdomar så motiverade? Det är något jag funderat mycket på. Antagligen berodde det på bra ledare under de tidigare åren och föräldrar som stötte och hjälpte till.


Tillbaka till Isabell.

Isabell provades i ett par positioner, mest eftersom jag tyckte de saknades vissa spelartyper där just då. Innerback och yttermittfältare funkade bra, men det var som forward som hon trivdes och fungerade bäst.


Med sin fantastiska ”häl kick” och speed sprang hon ifrån allt om hon fick rätt bollar.

Till en början missade hon en del, antagligen eftersom hon aldrig tidigare spelat forward, men det rullade tillslut in 10-12 mål under säsongen. Proppen ur var mot Matfors borta då jag tror hon vräkte in 4 mål i en fantastisk match som vi vinner med 7 eller 8-1. Tyvärr var resan hem inte så kul som den hade kunnat vara... eftersom vi alltid var tvingad att titta på Isabells medtagna serier. ”How i meet your mother” om jag inte missminner. Det värsta var att hon själv alltid sov men insisterade på att vi skulle kolla på ”skiten” iallafall.


En olycklig krock med Själevads målvakt Sandra Abrahamsson i slutet av augusti satte stopp för hennes fortsatta fotbollsspelande i Remsle den säsongen. Om jag inte minns fel uttryckta jag mig i tidningen att det var  ”en total katastrof” för oss med Isabell skadad. Hon var hetare än någonsin och vi behövde ta 9 poäng i de sista 4 återstående matcherna. Vi förvånade nog många med att ta 10 och klarade oss kvar i serien med Isabell som en av huvudfigurerna.

Richard Aarseth

Ruif-bloggen önskar Isabell lycka till i hennes fortsatta fotbollskarriär.

Vi håller alla våra tummar att Isabells klubb IS Halmia ska kvalificera sig för spel elitettan till nästa säsong.

Blir det spel i elitettan så kommer självklart Ruif-bloggen försöka besöka någon av lagets matcher när Isabell är spelare.
  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Remsle UIF Bloggen - 1 april 2018 20:30

Första RUIF-profilen i våran intervjuserie: Frida Ribbefors                               När Frida Ribbefors 2011 hängde av sig RUIF-tröjan så kunde hon se tillbaka på flera framgångsrika år i den röd/blåa tröjan.  Frida spelade mest yttermittfälta...

Av Remsle UIF Bloggen - 31 december 2017 11:15


Jag började redan tidigt på året notera plus/minus som jag fått uppleva säsongen med Remsle UIF och Remsle UIF 2!  Plus                      *Johanna Norbergs långskotts mål som innebar 3-2 ledning för Ruif 2.Matchen:  Remsle UIF 2-Härnösands SK 2  m...

Av Remsle UIF Bloggen - 28 oktober 2015 19:45

Grattis Lina Sundelin som söndag den 20 oktober skapade historia!    När Lina ersatte landslagsmeriterade Linda Sembrant i den 62a minuten så var det hennes första match som hon fick hoppa in.   Lina har vid ett flertal tillfällen varit med Tyresö ...

Av Remsle UIF Bloggen - 3 juli 2015 22:32

Remsle UIF F16 spelar just precis i detta nu kvartsfinal i Storsjöcupen 2015Man spelar mot Norska laget Trygg/Lade SK.Ruifs väg till Kvartsfinalen3-0 mot norska Egge IL7-0 mot norska HIL Fevåg / Stjörna 1-0 mot norska Verdal IL = gruppseger i Grupp F...

Av Remsle UIF Bloggen - 18 april 2015 10:34

                                                 

Gilla Remsle UIF på facebook!

Handla på nätet - Stödj RUIF!

Presentation


Välkommen till RUIF-bloggen, här kommer det skrivas regelbundet om våra Remsle-lag. Främst Remsle UIF A och Remsle UIF B.

Remsle UIF matcher

Remsle UIF F17 matcher!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

RUIF bloggens gästbok

Remsle UIF skytteliga

Kontakt


Ovido - Quiz & Flashcards