RUIF bloggen

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Ruif-profil nr.15 i våran intervjuserie: Anna Söderqvist !

Av Remsle UIF Bloggen - 16 juli 2013 07:40

Ruif-profilen nr.15 i våran intervjuserie: Anna Söderqvist!

                                        
Antal säsonger i A-laget:  ca 11
Debuten i A-laget:  1995-1996
Sista matchen i A-laget:  

Sista året jag spelade var kring 30 års strecket alltså för 4 år sedan, 2008-2009 nån gång.


Intervjun

Hur gammal var du när du började spela fotboll?
Började spela fotboll när jag var sex år gammal då kvartersfotbollen drog igång. Laget hette Raketerna och oj så roligt det var.


Berätta om din fotbollskarriär?

Jag började som sagt som de flesta andra med kvartersfotbollen och laget Raketerna. Sedan var det flickfotboll där jag spelade mycket både med 79:orna och 78:orna. Otroligt roliga år. Sedan har jag bara spelat i Ruif i alla år som jag varit hemma. Tränade faktiskt med Falun ett tag när jag bodde där men for hem på helger och spelade med Ruif. Avslutade min fotbollskarriär med Bjärtrå IF typ år 2009. Detta då jag har en kollega som spelade med Bjärtrå IF, vilket var enbart för skojs skull.

 

Hade du några favoritmotståndare?

Tror att Långsele får hamna både som favoritmotståndare och värsta motståndare faktiskt. Otroliga derbyn med både nervositet, glädje, spänning och fighter.


Jag antar att det också fanns något lag som var värsta motståndare?
Samma som ovan.


Var det bara fotboll som gällde när du växte upp eller höll du på
med några andra idrotter också?

Jag höll på med ganska mycket olika idrotter under uppväxten. Det var inte så att jag satsade på fotbollen från första stund. Vi var mer en alpin familj egentligen och min satsning låg på slalomen under många år. Fotbollen höll jag på med på somrarna då slalomen hade barmarksträning. Vidare älskade jag alla sorters idrott och har nog varit med i allt från basket och innebandy för att vid ca 16 års ålder bara spela fotboll.


Spelare/ledare som haft stor betydelse under din fotbollskarriär?
Under åren har man ju hunnit haft några ledare men någon som var otroligt omtyckt och som hjälpte oss mycket redan på flicklagstiden var Kent i 78:a laget. Direkt när jag kom up i A- laget fanns Tommy Ledin som andretränare vilken har varit ett fantastiskt stöd och hjälp. Sedan har Peter Olsson som huvudtränare och Conny Ribbefors och Jocke Sjödin som medtränare varit fantastiska. De gjorde verkligen fotbollen rolig och utvecklande.

Vad har du för kontakt med fotbollen idag?
Tyvärr inte mycket just idag. Med en tvååring hemma har man inte hunnit vara så engagerad i fotbollen de senaste åren. Men när ens barn växer upp får man förhoppningsvis vara delaktig i deras idrottsintressen.


Följer du dagens Remsle UIF någonting?
Inte så mycket, se ovan. Men jag håller ändå lite koll på hur det går för dem givetvis i seriespel osv.


Bästa medspelare du spelat med?
Har under årens lopp haft äran att spela med många otroligt duktiga fotbollsspelare. Se på alla intervjuade bara =). Jag säger min syster Cattis dock som den bästa, vi känner varandra utantill och visste vart vi hade varandra. Och när vi under ett år hade Malin Söderholm, Sandra Brorsson, Cattis och jag på mitten hade vi otroligt roligt och bra gick det för oss.  Det var ju också givetvis ett privilegium att få spela med Hanna Ljungberg och Frida Östberg på Terrassen Cup för några år sedan.

Bästa spelare du någonsin spelat mot?
Detta måste också vara de Umeå spelare vi mötte med Ruif. Hanna Ljungberg, Frida Östberg mm.

Något speciellt ögonblick i RUIF-tröjan
Kan inte nämna något speciellt har så många fina minnen med Ruif och alla spelare.


Röster om Anna!

Peter Olsson  Annas tränare under flera säsonger! 
   

Anna var en underbar spelare och människa att ha i sitt lag. Alltid glad och trevlig, alltid träningsvillig och alltid en spelare som man fick ut mycket av under matcherna. En spelare som hade sin styrka i spelförståelsen, säker i positionsspelet, duktig att läsa av när det behövdes spelas enkelt och behålla bollen inom laget och en bra arbetskapacitet. Och det här med att vara bra i det enkla spelet är något som jag tycker är otroligt underskattat i dagens fotboll. Vi vill hela tiden se riviga spelare som gör spektakulära saker men som tränare tycker jag att det är viktigt med balans därför tycker jag att sådana spelare som Anna är oerhört viktiga för att laget ska nå framgångar. Anna var också en person som var oerhört viktig när det gällde att ta hand om nya unga spelare som flyttades upp i A-truppen. Med sin sociala kompetens och ledaregenskaper var det aldrig några problem. Det var också en spelare som jag som tränare använde mig av för att prata om speltaktiska saker med för att skapa mig en bild på hur man såg på saker utifrån spelarperspektiv. Nu höll jag helt på att glömma av din styrka i huvudspeletEmoji, jag vet att du tar det på rätt sätt.

 


Andrea "Dea" Dahlqvist - Annas lagkamrat under flera säsonger
                               
   
Anna är en grym person att ha som medspelare och även på sidan av planen. Som spelare är hon snabb
(långa kliv ;-), teknisk och pålitlig. I övrigt en snäll och ödmjuk person som alltid tänker på allas bästa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Remsle UIF Bloggen - 1 april 2018 20:30

Första RUIF-profilen i våran intervjuserie: Frida Ribbefors                               När Frida Ribbefors 2011 hängde av sig RUIF-tröjan så kunde hon se tillbaka på flera framgångsrika år i den röd/blåa tröjan.  Frida spelade mest yttermittfälta...

Av Remsle UIF Bloggen - 31 december 2017 11:15


Jag började redan tidigt på året notera plus/minus som jag fått uppleva säsongen med Remsle UIF och Remsle UIF 2!  Plus                      *Johanna Norbergs långskotts mål som innebar 3-2 ledning för Ruif 2.Matchen:  Remsle UIF 2-Härnösands SK 2  m...

Av Remsle UIF Bloggen - 28 oktober 2015 19:45

Grattis Lina Sundelin som söndag den 20 oktober skapade historia!    När Lina ersatte landslagsmeriterade Linda Sembrant i den 62a minuten så var det hennes första match som hon fick hoppa in.   Lina har vid ett flertal tillfällen varit med Tyresö ...

Av Remsle UIF Bloggen - 3 juli 2015 22:32

Remsle UIF F16 spelar just precis i detta nu kvartsfinal i Storsjöcupen 2015Man spelar mot Norska laget Trygg/Lade SK.Ruifs väg till Kvartsfinalen3-0 mot norska Egge IL7-0 mot norska HIL Fevåg / Stjörna 1-0 mot norska Verdal IL = gruppseger i Grupp F...

Av Remsle UIF Bloggen - 18 april 2015 10:34

                                                 

Gilla Remsle UIF på facebook!

Handla på nätet - Stödj RUIF!

Presentation


Välkommen till RUIF-bloggen, här kommer det skrivas regelbundet om våra Remsle-lag. Främst Remsle UIF A och Remsle UIF B.

Remsle UIF matcher

Remsle UIF F17 matcher!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

RUIF bloggens gästbok

Remsle UIF skytteliga

Kontakt


Ovido - Quiz & Flashcards