RUIF bloggen

Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Remsle UIF Bloggen - 6 maj 2013 22:15

Tredje RUIF-profilen i våran intervjuserie: Sara Sohlberg

    
Sara Sohlberg är Voxnabruktjejen (ett litet samhälle i nordvästra Hälsingland) som hamnade
i vårat Remsle UIF 2007.  Innan Sara hamnade hos oss i Remsle UIF så hade hon spelat flera säsonger med sin moderklubb Edsbyn. Sara har meriter från spel i dam-allsvenskan med Gideonsberg och KIF Örebro. Till meritlistan kan även tilläggas utlandsspel i USA. Ytterligare meriter är spel i Sveriges ungdomslandslag. Under sin fotbollskarriär blev Sara känd som en mycket målfarlig anfallare och under sina 4 aktiva år Remsle UIF gjorde hon inte mindre än 48 mål. Sara har haft många strängar på sin lyra: sedan hon kom till Sollefteå har hon förutom spel i Remsle UIF även spelat innebandy med Sollefteå IBK.


Namn: Sara Sohlberg
Moderklubb: Edsbyn
Postion: Forward
Antal säsonger i RUIF: 4 som spelare, 1 som assisterande tränare.
Debuten i RUIF: 2007


Intervjun

Hur gammal var du när du började spela fotboll?

Jag tror jag var 9 år. Innan var det inte möjlight för tjejer att spela fotboll i Edsbyn!


Berätta om din spelarkarriär!

Jag blev uppflyttad till Edsbyns damlag ganska tidigt och blev bl.a.årets forward i Hälsingland och uttagen i ugdomslandslaget innan jag började fotbollsgymnasiet i Västerås 1997. I Västerås spelade jag 4 säsonger med Gideonsbergs IF, en säsong i damallsvenskan och tre i division ett. Under den tiden spelade jag även ett tiotal ungdomslandskamper.

 

2002 valde jag att gå till Karlslunds IF (KIF Örebro) eftersom jag pluggade i Örebro och dessutom kände att jag stannat upp i min utveckling som fotbollsspelare. Jag spelade två säsonger i Örebro och det var nog det bästa i min karriär. 2002 vann vi först SM inomhus och sedan division ett norra. Vi gick även till semifinal i Svenska cupen. Året efter spelade vi i damallsvenskan och där har KIF spelat sedan dess.


När jag pluggat färdigt i Örebro fick jag jobb i Edsbyn så jag flyttade jag hem till Edsbyn och spelade två säsonger med min modersklubb. Sedan åkte jag till USA där jag spelade ett år på University of West Georgia. Det var en jätteroligt erfarenhet och jag var dessutom i riktigt bra form så jag har många härliga minnen därifrån.


Hemma i Sverige så hamnade jag tillslut här i Sollefteå och i RUIF. År  2007 blev jag årets spelare i Ångermanland men jag kände ingen lust att spela mer och höll därför upp i ett och ett halvt år. När jag sedan började spela igen fick jag tyvärr mycket skadebekymmer.


Hade du några favoritmotståndare?

Umeå IK.


Jag antar att det också fanns något lag som var värsta motståndare?

Bortamatcherna mot Mallbackens IF långt ute i värmlandsskogen är jag glad att jag slipper.

 

Var det bara fotboll som gällde när du växte upp eller höll du på med några andra idrotter också?

Jag höll på med det mesta! Förutom fotboll så spelade jag handboll och bandy och även lite innebandy. Jag tävlade även i friidrott under några år. Jag har bl.a USM-silver i innebandy och skolSM-guld i handboll.


Spelare/ledare som haft stor betydelse under din fotbollskarriär?

Väldigt många som har haft stor betydelse för mig både som spelare och som människa. Jag tror inte jag kan få med alla. Först och främst  Pär Ekbom i Edsbyn som trodde väldigt mycket på mig och gav mig utrymme att utvecklas och vara kreativ. I Örebro hade jag en tränare som hette Anders Edfeldt och han utvecklade mig otroligt mycket som spelare och jag har en enorm respekt för honom.


Spelare finns så otroligt många men Rebecka Rubensson från Edsbyns IF (numera tränare i Mossens BK) är en person som jag alltid beundrat för hennes inställning och enorma fotbollsintresse. Mirja Petren (Gideonsberg), Ingrid Ericsson och Elin Magnusson (Örebro) är några lagkamrater som varit nära vänner och som jag ser upp till på alla sätt.


I USA var vi ett väldigt tight lag. Vi tränade hårt och peppade varandra mycket. Framförallt den andra svenska spelaren, Alex Udin, och jag var nära varandra och stöttade varandra.


Vad har du för kontakt med fotbollen idag?
Jag har varit ungdomstränare i RUIF i några år och nu senast assisterande tränare i A-laget. Under försäsongen i år har jag haft hand om styrketräningen med A- och U-laget men resten av säsongen kommer nog vara fotbollsfri eftersom jag vill ha mer tid över till annat.

 

Bästa medspelare du spelat med?

Det är många men Åsa Jacobsson i Gideonsbergs IF och Marie Hammarström i Karlslunds IF är de första jag tänker på. 
 

Bästa spelare du någonsin spelat mot?

Jane Törnqvist i Djurgården/Älvsjö och Hanna Ljungberg Umeå IK.


Något speciellt ögonblick i RUIF-tröjan?

Första säsongen i RUIF när vi vann mot Östersund hemma. Det är nog den bästa RUIf-matchen jag spelat.


Till sommaren finns det planer att åter dra igång en återvändarmatch där ett lag

bestående av f.d RUIF-spelare möter dagens Remsle UIF. Skulle du vara intresserad?
Ja, det skulle jag kunna tänka mig.

 


Röster om Sara


Frida Ribbefors beskriver hur Sara var som fotbollsspelare
                                  

Sara är en väldigt duktig och erfaren allroundspelare med meriter från mycket hög nivå både i Sverige och i USA. Hon har stora kunskaper både som spelare och ledare vilket gjort att många utvecklats sedan hon kom till RUIF. Sara har bra teknik, en bra karaktär och

en bra spelförståelse vilket gör att hon kan läsa spelet på ett sätt som gör både henne och medspelarna bra - hon är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Sedan har hon den viktiga egenskapen som en forward ska ha, nämligen att hon är en riktig målgörare. Hon är en väldigt bra tjej som är otroligt bra att ha i ett lag.



Richard Aarseth Saras tränare 2010
             

Hur var Sara som spelare?
Sara hade goda ledaregenskaper som drev grupp framåt under träningarna.
Utstrålade säkerhet/trygghet och pondus. Lojal spelare som följde planen i matcherna och hjälpte andra att göra detsamma. Samt har en stor passion till fotboll och är och kommer vara en bra förebild för unga Ruif-tjejer. Har erfarenheter från elitfotboll att med sig av.

Hade tyvärr ett problem med ett knä som bromsade henne i en del matcher och situationer.


Vad var Saras styrka som fotbollsspelare?

Hade en bra förmåga att finnas på rätt plats när bollen kom in i straffområdet.
* Genombrottsstark ta sig förbi sina spelare.
* Stark och fysisk i sitt spel.

* Bra speluppfattning och spelförståelse.
      

Sara Sohlbergs spelarstatistik
             
Tyvärr så var det omöjligt få fram fullständig information från Saras
fantastiska karriär.


När Sara spelade i damallsvenskan 2003 så spelade hon med flera
spelare som är landslagsspelare idag. Lisa Dahlqvist, Kristin o Marie Hammarström.
Den säsongen vann hon även den interna skytteligan för Karlslunds IF.
 


Saras senaste match gjorde hon med Remsle UIF 2



Lagbild från matchen Remsle UIF 2-Bjärtrå/Frånö   2012-08-28
 

Gilla Remsle UIF på facebook!

Handla på nätet - Stödj RUIF!

Presentation


Välkommen till RUIF-bloggen, här kommer det skrivas regelbundet om våra Remsle-lag. Främst Remsle UIF A och Remsle UIF B.

Remsle UIF matcher

Remsle UIF F17 matcher!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

RUIF bloggens gästbok

Remsle UIF skytteliga

Kontakt


Ovido - Quiz & Flashcards